1) Co to je rank a jaké ranky lze ve hře získat?
Rank je výkonnostní skupina, která ohodnocuje hráče v klasickém kompetetivním módu hry CS:GO. Každý hráč obdrží rank, který se odvíjí od jeho výkonu ve hře. Matchmakingový systém (systém vyhledávající pro hráče zápasy) hledá pomocí vašeho ranku možné protivníky se stejným nebo podobným rankem. Ranky jsou ve hrách zavedeny proto, aby se zamezilo nevyrovnaným zápasům, a tak mohly zápasy hráče více bavit. Pozor, rank získáte pouze tehdy, pokud zápas vyhledáváte přes hru samotnou. Pokud hrajete na externích stránkách, rank vám to neovlivňuje. Více o tom, kde hrát, najdete v článku "Kde hrát".
Hráči obdrží svůj rank po deseti výhrách v klasickém kompetetivním módu hry (max. 2 výhry denně, sám/v 5 lidech) a od toho momentu se jim zobrazuje rank v hlavním menu vedle avataru, medailí a vystavitelných itemů.
Rank se mění časem podle toho, jak se ve hře zlepšujeme nebo zhoršujeme od nejhoršího Silver I až k nejlepšímu Global Elite. Celkem je ve hře 18 různých ranků.
Jakmile je hráč zařazen do určitého ranku, tento rank pokrývá velké rozpětí rankových (ELO) bodů. Takže 2 hráči s rankem MGE mohou být od sebe dle počtu bodů stále velmi daleko. Hraním pak hráči získávají/ztrácejí různý počet bodů, které závisí na množství bodů jejich a jejich soupeřů.
Při hraní však nedostáváme pouze výkonnostní ranky, ale i zkušenostní ranky, které ukazují spíše "vyhranost hráče", ne jeho skill a nejdeme je vždy u každého hráče ve formě malé medaile. O těch však tento článek nepojednává. Slouží k pouze omezení začínajících hráčů a pro zkušené hráče jsou téměř nepodstatné (zatím?).
2) Co ovlivňuje váš rank?
Existuje hodně teorií o tom, jak vlastně funguje systém dosazování hráčů do ranků, tak jsem se pokusila shrnout ty nejpravděpodobnější do tohoto přehledu:
1) stávající ELO body (váš stávající rank)
Z vašeho stávajícího ranku se vypočítává šance na výhru každého kola proti daným soupeřům. Pokud máte vyšší rank než vaši protivníci, je tedy vaše šance na výhru větší, tak pak v případě prohry ztratíte větší množství bodů a v případě výhry získáte menší množství bodů.
Například: Hráč se Supreme rankem získá pouze malý příděl bodů, pokud vyhraje kolo proti hráčům s ranky Nova 4. Pokud pak naopak Nova 4 vyhraje proti Supreme hráčům, získá obrovský příděl bodů závislý od toho, že jeho šance na výhru byla jen velmi malá. To v principu znamená, že hráč s rankem Supreme má větší šanci na de-rank (=klesnutí v rankovém systému), když hraje proti hráčům s rankem Nova 4, než má Nova 4 hráč, který hraje proti Supreme hráčům.
2) Výhra/prohra jednotlivých kol zápasu
Vyhrávání je při stoupání v rankovém systému tím nejdůležitějším měřítkem. Jsou však známy i případy hráčů, kteří rank-upnuli nebo de-ranknuli po remíze (nebo přišel de-rank dokonce po výhře zápasu, nebo rank-up po prohře). Tyto případy potvrzují teorii, že to, na čem opravdu záleží, nejsou výhry celého zápasu, nýbrž výhry co nejvíce jednotlivých kol samotných zápasů. Pro každé kolo zápasu se vypočítává šance na výhru/prohru, které se znovu vypočítává pro další kolo poté. Takže se při snaze o rank-up snažte vyhrát co nejvíce kol a zároveň se snažte co nejméně kol ztratit. Stejně tak, pokud prohráváte, zápas nevzdávejte a bojujte o každé kolo zuby nehty, může to pak rozhodovat o tom, jestli si svůj rank udržíte.
To, kolik bodů člověk získá výhrou nad svými soupeři, závisí na vašem ranku (rankových bodech) a ranku vašich soupeřů. Z tohoto poměru se pak počítá vaše šance na výhru. Pamatujte, že je nemožné získat body při prohře kola, nebo ztratit body při výhře kola. To, co se mění, je pouze počet
vyhraných/prohraných bodů.
3) MVP = Most Valuable Player - Hvězdičky za užitečnost
Pokuste se při hraní získávat co nejvíce MVP (tedy ocenění za nejužitečnějšího hráče kola), které se určuje na konci každého kola a je zobrazeno jako hvězdička v tabulce. Pokud tedy chcete rychle rank-upovat, není nic jednoduššího, než si na začátku kola vzít bombu a plantovat, nebo se naopak za obranu snažit bombu defusovat. Snažte se být prostě ten nejužitečnější hráč týmu, mít killy. Hráči, který obdrží MVP hvězdu, je přiděleno po skončení kola mnohem větší množství rankových bodů než jeho spoluhráčům.
4) Počet odehraných/vyhraných zápasů
Hráč s dvaceti vyhranými zápasy má šanci rank-upovat a de-rankovat mnohem rychleji než hráč se 100+ výhrami. Čím více tedy odehrajete zápasů, tím se váš rank stane stálejším. Je to odvozeno od toho, že čím více zápasů odehrajete a s čím více soupeři vás hra může porovnat, tím více si "je hra jista" vaším rankovým zařazením.
Co v žádném případě neovlivňuje váš rank (pokud to tedy nevyústí v získání MVP):
Počet killů, assistů, smrtí, zabití granátem nebo nožem, záchrany rukojmích
Teamkilly a sebevraždy, kick
Pozice v tabulce
Headshoty a přesnost střelby
Čas, který každé kolo trvalo nebo jestli byla v daném kole položena bomba
Udělené poškození
+ vše ostatní, co nebylo zmíněno v horním seznamu.
(Jednou ze spekulací poslední doby je to, že se systém s novým updatem změnil, a váš rank je ovlivňován percentilem, který určuje, zdali jste pod průměrem nebo nad průměrem při srovnání se všemi ostatními hráči. Takže pokud je Nova 3-4 průměr, je zde 50 % hráčů v rancích nad Nova 3-4 a 50 % hráčů pod tímto rankem. Pokud tedy dojde k odstranění mnoha hráčů s vysokými ranky ze systému hry (například pomocí nedávných VAC vln), může se stát, že začne mnoho hráčů velmi rychle rank-upovat, aby se podíl percentil hráčů zase vyrovnal. Tato teorie by vysvětlovala mnoho rank-upů v poslední době.)
5) Aktivita hráče
Čím méně hrajete kompetetivních zápasů, tím je pro vás těžší získat dobrý rank. Pokud déle matchmaking nehrajete, rank je vám odebrán a přidělen při nejbližší výhře. Můžete se však spolehnout, že bude nižší než ten, co jste měli před svou "herní pauzou".
3) Jak funguje matchmakingový systém?
Rank každého hráče rozhoduje o tom, jaké ranky je možné mít za soupeře (a spoluhráče). Rozpětí ranků vašich protihráčů je velmi široké na začátku vašeho hraní a spektrum jejich ranků se časem zužuje (čím více zápasů hrajete/vyhrajete, tím přesnější je vaše dosazení do ranku, a tedy i volba správných soupeřů pro vás). Tak se může stát, že se na začátku svého hraní dostanete do zápasu proti příliš nízkým/příliš vysokým rankům. Není to ale proto, že by matchmakingový systém nefungoval. Znamená to jen to, že vy/spoluhráči/protihráči mohou být čerství hráči a rozpětí ranků, proti kterým mohou hrát je zatím velmi široké, protože jejich rank nebyl zatím určen s takovou jistotou, jako kdyby odehráli 100+ zápasů.
4) Jaký vliv má kapitulace, remíza, kick (vykopnutí hráče), nebo opuštění hry na rank?
Remíza
Protože se rankové body neodvíjí od celkové výhry/prohry v zápase, nýbrž od výher jednotlivých kol, je možné získat jak rank-up tak de-rank, když dojde k remíze 15-15. K přídělu/ odebrání bodů dochází po každém kole, je téměř nemožné, aby byly oba týmy bodově naprosto vyrovnaní.
Kapitulace
Kapitulovat můžete pouze tehdy, pokud jeden z vašich hráčů opustí rozehraný zápas a tým je tak oslaben. Hráči, který zápas opustil, se počítají pouze změny bodů z vyhraných/prohraných kol do té doby, než hru opustil. Po zbytek zápasu se pak příděl bodů pro původních 5 hráčů rozděluje mezi zbylé 4 hráče na serveru. To znamená, že lze získat mnohem více bodů, když člověk hraje (a vyhraje kolo) ve 4 lidech. Pokud hrajete za bota a získáte MVP hvězdu, MVP body nebudou přičteny vám, nýbrž budou rozděleny mezi všechny 4 hráče.
To tedy znamená, že pokud hrajete ve čtyřech, máte šanci v případě výhry kol rank-upnout rychleji, než kdybyste hráli v 5 lidech, stejně tak tým proti vám ztratí mnohem více bodů, když prohraje proti týmu o čtyřech hráčích. Není tedy moudré takovou hru vzdávat, pokud máte na to, nějaká kola vyhrát.
Opuštění hry/kick
Hráči, který opustil zápas, se počítají pouze změny bodů z vyhraných/prohraných kol do té doby, než hru opustil. Takže pokud hru opustil/byl kicknut ve čtvrtém kole, pouze první tři kola se mu počítají do jeho bodového skóre. To, co se stane v zápase po jeho opuštění, nijak neovlivňuje jeho rank. Stejně tak jeho skóre neovlivňuje kick.
5) Jak rychle stoupat v rancích a vyplatí se tzv. boosting?
Aby člověk rychle rank-upoval, musí dodržovat zásady uvedené v bodu 2. Důležité je nezapomínat na velký význam MVP a hodně plantovat a defusovat.
Co se týče možnosti boostingu, nejedná se o nejlepší variantu, kterou ke zvednutí svého ranku zvolit. Pokud budete mít vyšší rank pouze proto, že jste zapůjčili svůj steam účet svému Global Elite kamarádovi, který vám ho potahal o 3 ranky výš, po následném navrácení svého účtu si hru proti o tolik lepším soupeřům sotva užijete a pravděpodobně vám rank také velmi brzy klesne. Tak k čemu je boosting vlastně dobrý? K ničemu.. (To samé platí i v situaci, kdy jako Nova 3 hrajete se Supreme spoluhráči a rank vám stoupá ve velkém stylu).
Lepší možností je hrát matchmaking v partě pěti lidí, se kterými si rozumíte a máte přibližně stejně vysoké ranky, nebo mají přátelé jemně vyšší rank. Hru v tomto složení si nejlépe užijete a stoupat v rancích budete přirozeně časem tak, jak se budete ve hře zlepšovat. Občas nezaškodí zahrát si i s lepšími ranky ne proto, aby vás potahaly, ale proto, abyste se od nich něco naučili. Stejně tak je dobré koukat na streamy top hráčů a záznamy utkání top týmů.
Pokud máte "forever alone problém", tedy postrádáte kamarády jemně lepší, nebo stejně dobré jako vy, jen začněte hrát matchmaking sami, buďte přátelští, podporujte své spoluhráče, domlouvejte se s nimi, snažte se je ve hře podporovat a chválit. Pokud si s někým ve hře padnete do oka a jedná se hráče s vyšším rankem, nebo s herním potenciálem, zkuste si ho po hře přidat na steamu do přátel, a pokud jste se k němu ve hře chovali přátelsky, nebude mít problém si vás přidat a třeba s vámi zahrát i příště. Tak si rychle a jednoduše lze najít spoluhráče, se kterými si nahoru v rancích bude šplhat lépe ;)
6) Jak systém funguje, pokud je hráč unranked (=nezískal zatím žádný rank)
Každý hráč, který CS:GO začíná hrát musí vyhrát deset zápasů, než bude zařazen do své výkonnostní skupiny, ranku. Může hrát buď sám, nebo s partou 4 dalších lidí (nic mezitím nejde - buď sám, nebo v pěti + max. 2 výhry denně).
Hráč bez ranku začíná hrát s defaultním počtem bodů. Jakmile vyhraje, další zápas nastoupí proti hráčům vyšší výkonnostní skupiny. Pokud vyhraje i tam, získá body a další zápas nastoupí proti ještě vyšším rankům. Pokud chceme dosáhnout již v prvních deseti zápasech na vysoký rank, je důleižté vyhrát hlavně první zápasy ze série.
Například při výhře prvních 4 zápasů, pozdější prohře 4 zápasů a pak 6 výhrám v zápasech dostaneme vyšší rank než když první 4 zápasy prohrajeme a poté všechny vyhrajeme.
7) Nechovej se kvůli rankům jako omezenec!
Pokud chcete hrát se svými přáteli CS:GO, pochybuji, že budou všichni na stejné výkonnostní úrovni a budou mít stejný rank. Může se lehce stát, že budete hrát s přáteli, kteří mají nižší ranky, proti soupeřům s nižšími ranky. Každá výhra pak vám jako vyššímu ranku přinese jen minimum bodů a každá prohra vám odebere velké množství bodů. Může se tak stát, že ve velmi krátké době dropnete třeba až o 2-3 ranky. Jak tenhle problém řešit?
Jsou 3 možnosti:
1) První možností je zůstat hrát s hůře hrajícími kamarády, hrát stále lépe než oni, ale mít stejný rank jako oni (stejným přídělem bodů se vaše ranky brzy srovnají). Výhodou je, že lze hrát s kamarády a užívat si s nimi společnou hru bez toho, aby bylo nutné investovat peníze a řešit přepínání kvůli smurf accountu ("šmoulí" účet=druhý steam účet se hrou CS:GO, na které hráči mívají horší rank než na svém hlavním účtu. Slouží k ušetření hlavního účtu od de-ranku, možnosti hraní s kamarády s nižším rankem, nebo k honění ega a zesměšňování horších hráčů). Nevýhodou je pak čelit kvůli svému ranku urážkám a posměškům od ostatních hráčů.
2) Druhou možností je zakoupení druhého účtu a založení smurfa. Tak si lze zachovat svůj vysoký rank na svém hlavním účtu a stejně bez problémů hrát se svými přáteli. Pamatujte však, že smurfing kazí rank a radost ze hry ostatním hráčům na serveru. V podstatě takto obcházíte rankový systém hry a kazíte hru ostatním - není to tedy moc fér chování. Navíc za předpokladu, že nevlastníte dva telefony, bude váš účet neověřený přes mobilní aplikaci a tyto účty jsou pak spojovány se stejně "postiženými" účty, takže je pravděpodobnější, že proti sobě chytnete cheatera (=člověka, co podvádí - používá podpůrné programy, či obchází mechanismy hry).
3) Třetí možností je přestat hrát se svými kamarády, kteří hrají hůře než vy, a začít hrát s hráči se stejným nebo vyšším rankem než máte vy. Není to zcela přátelský postup, vybírat si spoluhráče ne podle sympatií, nýbrž podle ranku, ale může to signifikantně zlepšit požitek ze hry nejen vám, ale i vašim hůře hrajícím kamarádům.
Prosím, lidi, hlavně přestaňte tolik ranky řešit a lidem se kvůli nim posmívat. Rank máte vždy jen takový, jaký mají lidé, se kterými hrajete, a často stejně neodpovídá vaší výkonnosti ve hře. Smát se nižším rankům mohou tedy jen omezenci. Každý hráč někde začínal a je opravdu projevem hlouposti, když budete ničit požitek ze hry hráčům s nižšími ranky tím, že se jim budete posmívat. Jen tím opravdu ukazujete to, jak vám to nemyslí.
Doufám, že se vám článek líbil a určitě je otevřen diskusi a úpravám!
Diskuze
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit senebo
Zaregistrovat nový účet